«

»

Varför vara hungrig?

Jag vet att många kvinnor och även män, svälter sig för att hålla sig smala. Jag har varit en utav dem under många år. Tänk om jag hade vetat då, det jag vet nu. Då hade jag sluppit att gå hungrig.

För mig är det ingen ”hjärnkirurgi” när det kommer till val av kost. Handen på hjärtat. Om ni inte går ner i vikt så beror det på vad ni stoppar i er och att ni inte förbrukar den energi som kroppen har fått. Jag kan vara ärlig och erkänna att min viktuppgång under julperioden beror på intag av livsmedel med för högt kaloriinnehåll. Inget konstigt alls.

Jag vet precis vad det är som gäller om jag vill göra det motsatta och gå ner i vikt. Då äter jag mat som gör mig mätt, men som är kalorisnålt. För mig så funkar det bäst med mycket vätska, mycket grönsaker, en del proteiner och ett lågt fettintag.

Små portioner är dock inget för mig. Jag behöver stora volymer för att få en mättnadskänsla. ”Två salladsblad eller ett par ärtor” är inget för mig.

Till frukost blev det Yoggi mini med Ica´s musli frukt och nötter. Till det drack jag vatten.
Till lunch åt jag rökt kalkon som jag grillade i ugnen tillsammans med plommontomater. Detta åt jag med gurka och till det drack jag vatten.
Till middag hade maken gjort pasta med baconsås. Jag hoppade över pastan och åt grillade plommontomater och gurka istället. Till maten drack jag vatten.

Kostintag Januari 1 2012.

Tre mål per dag funkar för mig de dagar som jag inte är så hungrig. Om jag känner ett behov av mer mat så äter jag det. Vid behov av att gå ner i vikt som nu, så kan jag promenera lite längre för att förbränna överflödiga kalorier.

Jag läste en debattartikel skriven av Paula Ternström. Hon menar på att kvinnor har en störd relation till mat. På sätt och vis så kan jag hålla med henne, samtidigt som jag inte vill säga att det gäller alla kvinnor. Det finns män som har lika störd relation till mat och träning och så finns det män som inte har det.

Det är mycket som styr när det gäller relationen till mat och vikt och det spelar ingen roll hur mycket ämnet än diskuteras, för alla har olika preferenser. Det som jag tycker är fint tycker andra är fult och vice versa. Återigen så anser jag att alla ska göra det som de själva mår bäst av.

Jag mår bra av det jag äter och behöver aldrig känna mig hungrig fast att jag går ner i vikt. Jag mår bra av mitt sätt att träna, även om det kanske inte är lika intensivt som det en gång var. Varför jag delar med mig av mitt kostintag är för att folk frågar mig ofta om vad jag äter och dricker. Det kommer du att kunna se varje dag eftersom jag kommer att publicera bilder på det eller skriva om det varje dag.

Den som säger att det inte går att gå ner i vikt baserat på en förändrad kosthållning är inte ärlig om vad den personen äter och dricker. Jag utmanar de som säger så! Tala om för mig vad du äter och dricker, så ska jag tala om vad du kan äta och dricka istället för att få ett resultat. Kika gärna på jämförelsen nedan. Samma volym/mängd, men avsevärd skillnad på kaloriinnehållet.

125 gram hallon med 2 dl Yoggi mini = 108 kalorier.

125 gram hallon med 2 dl Yoggi dröm = 278 kalorier.

Fråga gärna om det är något du undrar över. / Maria

Jämförelse.

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>