Snabba tips

Många frågar mig hur jag gör för att nå resultat och då tänkte jag att jag skulle ge ett par snabba råd.

  • Du är vad du äter. Det stämmer så bra, så ge dig själv det allra bästa. Strunta i snabbmat och onödiga kalorier.
  • Laga mer mat än vad som går åt vid respektive måltid och frys in till de dagar då du inte har tid, lust och ork att laga mat. Inom ett par minuter så har du ett hälsosamt alternativ framför dig istället för att köpa kaloririk hämtmat.
  • Satsa på frukt och grönt, samt proteiner. Gärna proteiner som är feta så att du slipper addera fett till din mat, exempelvis lax och makrill. OBS! Detta om du vill äta kost som går mer åt LCHF-hållet, men ändå inte vill addera så mycket fett i din kost. Om du föredrar en mer fettsnål kost, så kör du på andra proteinkällor som  vit fisk, kyckling och kalkon. Fler tips på proteinrika livsmedel hittar du här: http://www.styrkelabbet.se/proteinrik-mat.
  • Minska på kolhydratintaget. Byt ut pasta, ris och potatis mot mer grönsaker istället. Kanske till och med helt och hållet om du känner för det.
  • Minska på intaget av bröd. ALLT slags bröd. Bröd ÄR kaloririkt även om det är grovt.
  • Drick vatten. Minst 2 liter om dagen året runt.
  • Dra ner på intag av alkohol. Det ger för många onödiga kalorier.
  • Försök att vardagsmotionera så mycket som möjligt. Ta alla chanser och tillfällen i akt. Trapporna istället för hissen. Promenad eller cykel istället för bilen.
  • Träna om du klarar av det. Lite träning är bättre än ingen träning.
  • Ät hälsosamt på vardagarna och unna dig något extra gott EN gång i veckan.
  • Planera kosten och shoppingrundan och storhandla en gång i veckan.
  • Gå aldrig hungrig till affären. Risken är större att man gör ohälsosamma inköp.
  • Ta hjälp av proffs om du känner att du inte är stark nog att själv åstadkomma en livsförändring. Du är inte svag bara för att du ber om hjälp.
  • Våga ventilera dina känslor, om så bara för dig själv. Skriv ner hur du tänker och känner under din viktnedgångs-process och vad det är som gör att du väljer på det sätt som du gör. När du får reda på det så är det lättare att göra bättre val.
  • Beröm, uppmuntra och belöna dig själv. Helst med något annat än mat och dryck.
  • Våga tacka nej om du inte vill ha och våga tacka ja om du vill ha. Fatta dina beslut, stå för dem och acceptera ditt val. Älta inte motgångar, utan se fram emot nya framgångar.
  • Umgås ”aktivt”. Ta en powerwalk tillsammans istället för en bullfika.

Har du fler tips att komma med? Tipsa mig gärna så lägger jag in det på den här sidan. :-) / Maria

Share