«

»

På förfrågan…

Jag fick en förfrågan från Marianne om hur mitt kostintag respektive mina aktiviteter har sett ut under de senaste två veckorna då jag har gått ner i vikt.

Tidigare så publicerade jag ju bilder på min kost och min träning varje dag, men kände att det kanske blev enformigt för dig som läsare att se det varje dag. Numera publicerar jag det enbart på Instagram.

I detta fallet så gör jag ändå ett undantag eftersom Marianne inte har Instagram. :-)

14/7 vägde jag 63,1 kg.
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, te med mjölk, bananpannkakor med lättkvarg.
Lunch: Vattenmelon.
Middag: Tomatsoppa, bröd med smält ost, cola light.
Övrigt: Cola light, vatten, sockerfria tuggumin och kvälls-te med mjölk.
Träning: Pw, hemmaträning.

15/7
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, te med mjölk, proteinfluff med chokladsmak och lättkvarg.
Lunch: Finn Crisp med ost, vatten och misosoppa.
Middag: Blandad sallad (isbergssallad, gurka, tomat, morötter, vitkål) toppad med rostbiff och vatten.
Övrigt: Te med mjölk, vatten och cola light.
Träning: Ingen träning.

16/7
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, te med mjölk, proteinfluff med vaniljsmak och lättkvarg.
Lunch: Te med mjölk, Fun Light saft, Finn Crisp med sill.
Middag: Tonfiskrisotto med vitkål och tomat-lök-sallad. Vatten till maten.
Övrigt: Te med mjölk, frysta, gröna, kärnfria vindruvor. Druvorna smakar som is-glass och är väldigt uppfriskande! :-)
Träning: Pw.

17/7
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, te med mjölk, mannagrynsgröt med vaniljproteinfluff, sukrin och kanel.
Lunch: Proteinbar, te med mjölk, mannagrynsgröt med vaniljproteinfluff, sukrin och kanel.
Middag: Kalkonrullader med tomat-lök-sallad, ost och soltorkade-tomater-sås med cola light.
Mellis: Proteinbar, vattenmelon, vatten och cola light.
Träning: Pw.

18/7
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, mannagrynsgröt med vaniljproteinfluff, sukrin och kanel.
Lunch: Gulaschsoppa, lättkvarg, Finn Crisp med philadelphia-ost-light och cola light.
Middag: Laxrullader med philadelphia-ost-gräslök, morötter, isbergssallad och cornichons med cola light.
Övrigt: Lättkvarg med lågkalori-äppelmos, cola light och vatten.
Träning: Pw.

19/7
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, vaniljproteinfluff med lättkvarg och lågkalori-äppelmos.
Lunch: Blandad sallad toppad med räkor, kyckling, ägg, soltorkade-tomater-sås, räkost och Kalles randiga kaviar. Cola light till maten.
Middag: Laxrullader med philadelphia-ost-gräslök, morötter, isbergssallad, räkor och ägg med cola light.
Övrigt: Ett paket riskakor (lök och gräddfil) och cola light.
Träning: Pw.

20/7
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, vaniljproteinfluff med lågkalori-äppelmos.
Lunch: Kycklingspett, grillat kött, kronärtskockor, tomater, blandad sallad och cola light.
Middag: Turkisk mat. Köfte, ris, bulgur och sås gjord på yoghurt med vatten till maten.
Övrigt: Cola light och vatten.
Träning: Simning och pw.

21/7 vägde jag 61,2 kg.
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, te med mjölk och lättkvarg med lågkalori-äppelmos.
Lunch: Kassler med ris och blandad sallad. Cider till maten.
Middag: Kokt potatis, laxrullader, tomater och tapas-oliver.
Övrigt: Te med mjölk, cola light, vatten, frysta vindruvor och en kokosyoghurt.
Träning: Pw.

22/7
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, vaniljproteinfluff med lågkalori-äppelmos.
Lunch: Salladsbuffé baserad enbart på blandade grönsaker och frukt med cola light till.
Middag: Kycklingpirog, kycklingrisotto med stekt ägg och cola light.
Övrigt: Cola light, vatten, proteinbar, sockerfria tuggumin.
Träning: Pw.

23/7
Frukost: Vatten, kycklingwrap, magnesium, zink med C-vitamin och Loratodin.
Lunch: Vattenmelon, Ceasarsallad med kyckling och vatten.
Middag: Olivkex, baguettbröd (en liten bit), olika ostar, blandad melonsallad, kvarg, cola light och vatten.
Övrigt: Cola light, is-glass och vatten.
Träning: Pw.

24/7
Brunch: Magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, gazpacho med krutonger och gurk-lök-sallad med vatten och cola light.
Middag: Oliver, moussaka med isbergssallad, tomater, vatten och cola light.
Övrigt: Fruktsallad, olivkex, vatten och cola light.
Träning: Pw.

25/7
Frukost: Magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, apelsinjuice, gazpacho, blandad sallad baserad på frukt och grönsaker, kvarg, cola light och vatten.
Lunch: Vattenmelon och vatten.
Middag: Blandade tapas bestående av korv, kyckling, bröd, kött, köttbullar, pepparfrukter, potatis med sås, cola light och vatten.
Övrigt: Cola light och vatten.
Träning: Pw.

26/7
Brunch: Magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, grekisk yoghurt, sallad med ris, nötter och fetaost med cola light och vatten.
Middag: Proteinbar, te med mjölk, vatten och cola light.
Övrigt: Cola light, vatten och riskakor.
Träning: Pw.

27/7
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, te med mjölk, vaniljproteinfluff med lågkalori-äppelmos.
Lunch: Pasta och köttfärssås med banan, jordnötter, ketchup, tomat, gurka, isbergssallad och cola light.
Middag: Te med mjölk, lättkvarg med sukrin och lågkalori hallonsylt, finn crisp med sill och cornichons.
Övrigt: Jordnötter, blåbärsmuffins, te med mjölk, cola light och vatten.
Träning: Pw.

28/7 väger jag 59,7 kg.
Frukost: Vatten, magnesium, zink med C-vitamin, Loratodin, te med mjölk, vaniljproteinfluff med lågkalori-hallonsylt.
Lunch: Proteinbar med vatten.
Middag: Ärtsoppa med senap, timjan, vatten, cola light och Finn Crisp med randig kaviar.
Övrigt: Te med mjölk.
Träning: Vatten, apelsin-celsius och cola light.

Ja, hur ska jag summera det hela? Mycket vatten, många cola light (börja inte med tjafs om cancer…), mycket proteinfluff (proteinpulver med vatten), lättkvarg, grönsaker och frukt. Jag gillar proteinbars och gröt. Till fredagsmys äter jag väldigt gärna riskakor med gräddfil och lök-smak. De är supergoda!! :-) Soppor mättar bra och när jag får i mig protein så håller jag mig mätt längre. Bröd äter jag enbart i undantagsfall och väljer hellre Finn Crisp.

På grund av min Fibryomyalgi så tar jag magnesium och zink med C-vitamin varje dag efter att jag märkte att det minskade mina symptom på ett positivt sätt. Loratodin tar jag på grund av allergi.

Jag har inte skrivit upp mängden på vare sig mat eller dryck eftersom jag räknar med hjälp av ShapeUp-appen. Där skriver jag in mat och dryck, samt träning. Då får jag fram svaret på om jag håller mig till det kaloriintag jag ska för att gå ner i vikt eller stabilisera min vikt. Olika personer har olika behov, så därför får du räkna ut ditt eget näringsbehov utifrån dina förutsättningar.

Du kanske inte gillar den mat och dryck som jag gillar och då får du räkna på de kalorier du får i dig, respektive på de kalorier du gör av med. Detta är sättet som jag har använt mig av och det har jag mått och mår bra av. Alla måste utgå från sin egen hälsa och sitt eget välmående.

Bilder till alla mål finns som sagt var på min Instagram. Om du vill se, så skaffa ett konto och kolla där. :-) / Maria

Instagram.

Share

4 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. Anna

    Hej Maria vet du när jag trycker på instagramlänken står det bara att inga foton kan visas, är det för jag inte har konto där?
    Jag skriver ett inlägg om dig nu i veckan i min bloggkärlek

    1. alamaria

      Hej Anna! :-) Det stämmer att det inte går att se några bilder när man klickar på länken. Man ser bara mitt profilnamn och det beror på att jag har en privat profil. Man ser dock allt om man väljer att följa mig. Detta för att jag vill veta vilka som följer mig på Instagram och gärna följer tillbaka. :-)

      Jag ser fram emot att läsa din blogg på torsdag och länkar nu även till din blogg på min sida som du ser. :-) Kram! M.

  2. Anna

    Jag kan i te instagram men vill följa dig där med så hur gör jag? Kan jag skaffa ett konto och få följa dig?

    1. alamaria

      Du behöver ha en smartphone och ladda hem appen Instagram. När du har gjort det, så skapar du ett konto där du kan posta egna bilder (man måste inte posta bilder om man inte vill). Du kan följa olika personer och de kan följa dig. :-) Jag heter alamariase. Jag har en privat profil, så du får skicka en förfrågan om att du vill följa mig och sedan följer jag dig. :-) Kram! M.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>