«

»

Kalorierna gick åt h-vete!

Vad hände här nu då? Vad är det som är så svårt? Jag vet vad jag får äta och ändå så gör jag som jag INTE ska och då går den tillåtna kalorinivån åt h-vete!! :shock:

Jag lagade middag idag och gjorde nudlar med thaikyckling. Det är en relativt ok rätt om man äter ”normala mängder” ( 185 kalorier per 100 gram). När det kommer till den rätten så klarar jag inte av att äta ”normala mängder”, utan överdoserar som en galen babian!! Trots att jag tryckte i mig 500 gram så var jag ändå inte nöjd…

Nej. Då hittade jag valnötsburken och där var min hand på besök flera gånger under kvällen när vi kollade på film (654 kalorier per 100 gram)… Dessutom så var jag ”tvungen” att stoppa i mig ytterligare ett kokt ägg och två cola light. När jag får sådana här ryck så känns det inte alls bra. Munnen tycker att det är jättetrevligt, medan jag vet att det inte alls är bra för mig att göra så här och då mår jag dåligt inombords i det där ”hålet” som verkar ändlöst… SKIT OCKSÅ!

Nu har jag tack och lov lyckats hejda mig själv och stannar på 1605 kalorier. 815 kalorier över mitt tillåtna kaloriintag. Bra jobbat!! :shock:

Tur att det är en ny dag i morgon och att jag kan ta ”nya tag”. Eller ja, just det. Jag kan ju inte det i morgon då vi ska fira födelsedag igen. Då blir det ”nya tag” på måndag. På riktigt!! Vem var det som längtade efter sommar, sol, bad och bikini i förmiddags? :roll: Samma person som vill springa ut till köket för att hämta mer valnötter?? :oops: / Maria

Kalorierna gick åt h-vete!

Share

4 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. Maria

    Du kan trösta dig med att även om det är mycket kalorier i valnötter så tuggar du inte dom till mjöl i munnen så mycket kommer att passera ditt system och komma ut i andra änden utan att du fått i dig dryga 600 kcal/100g

    1. alamaria

      Hahaha… man får hoppas på att kroppen inte tar upp alla kalorier i alla fall! Speciellt med tanke på mängderna som slinker ner ibland… :roll: Det jag gillar med valnötter är smaken och konsistensen, plus att det är bra att äta valnötter då de innehåller magnesium som är inflammationshämmande. Perfekt för mig med fibromyalgi! :-)

  2. Lina

    Hej där! Tänkte bara ge mig tillkänna och säga att jag är grymt imponerad av din viktresa och ditt driv.
    Känner igen mig och inte minst på det inlägget jag svarar på nu. Men alla har vi såna dagar, man måste låta sig själv misslyckas bara man inte släpper taget.

    Hursom kom mitt frågetecken som jag verkligen kämpar med nu. 168 cm, jag väger 75 kilo och ska på lång sikt ner till 65 och får utvärdera då om det är min målvikt. Började en gång på 95 kilo då min son just fötts.
    Jag ser ju att du gått ner så mycket men ändå lyckats göra ett jätterejs på kort tid sista månaderna. Hur gör du det??! Wow! Man brukar ju hamna i svackor då det krävs förändring på förändring för att gå ner ytterligare!

    Jag försöker ligga på ett underskott på 500 kcal per dag men medveten om att en eller två dagar i veckan blir det sämre men försöker att inte äta tillbaka det underskott jag gjort under resterande dagar utan att jag hamnar iallafall på ett snitt på ca 200-400 kcal underskott per dag.

    Jag är just nu på en platå som jag tycker är ganska svår att ta mig förbi faktiskt, det är därför jag är så impad av ditt jävlaranamma!
    Då jag har svårt att se att jag äter mindre än 1200 kcal per dag då mitt liv är ganska aktivt (träning ca 3-6 ggr/v) och jag redan äter bra mat för hälsa, träning, blodsocker etc. så har jag väldigt svårt att se att jag minskar det ytterligare utan att det kraschar och jag går hungrig halva dagarna och ger upp.

    Hur gör du kvinna?!

    Stor kram

    1. alamaria

      Hej Lina!!

      Så är det ju. Ibland går det inte så bra, men nästa dag är en ny dag och då tar man nya tag! :-)

      Först och främst – GRYMT JOBBAT med din viktnedgång!! :-) Det stämmer att jag har gått ner en hel del i januari. I december så tillät jag mig själv att gå upp i vikt från första advent till sista december, vilket gav mig en viktökning på fem kilo. De lyckades jag gå ner igen i januari och snart är det dags att väga mig igen inför månadsskiftet. Det ska bli spännande.

      Jag ska försöka förklara det på ett enkelt sätt, även om jag vet att många tycker att det är komplicerat.

      Kroppen behöver energi för att fungera. Kalorier IN. Om kroppen får fler kalorier än vad kroppen förbrukar, kalorier UT, så lagras överskottet i kroppen och man går upp i vikt.

      Om man vill gå ner i vikt så måste man alltså förbrukningen överstiga intaget. Mer kalorier UT än IN alltså.

      Vissa vill gå ner snabbare än andra. En långsam viktnedgång är vad som rekommenderas för en bra hälsa. Runt ett halvt kilo i veckan som mest. Somliga anser inte att det behöver gå fullt så långsamt och jag är en utav dem. Mitt mål är 1 kg i veckan. Ibland lyckas jag och ibland inte. Det beror på vad jag stoppar i munnen och hur mycket jag aktiverar mig.

      Jag har en väldigt låg kaloriförbränning. Runt 1700-1800 kalorier per dygn. Om jag vill tappa 1 kg i veckan så måste jag minska mitt intag med 1000 kalorier per dygn, alternativt 7000 kalorier totalt per vecka.

      Det finns många som tycker att det är helt orimligt att ligga på den nivån, men det är det inte om man väljer att kolla kalorimängden i de livsmedel man får i sig. Dessutom så ökar mitt tillåtna kaloriintag i takt med att jag rör på mig. Exempelvis. Jag har 700 kalorier från början som jag får stoppa i mig. Om jag dessutom som idag, går en pw och bränner över 500 kalorier, så har jag 1200 kalorier som jag får stoppa i mig. Hänger du med? :-)

      Det finns många olika skäl till att vikten inte förändras. Den främsta orsaken är enkel. Man har helt enkelt inte för stor marginal mellan kalorier IN, respektive kalorier UT. Med det sagt så menar jag inte att man ska svälta sig själv. Absolut INTE!! Det gör inte jag vilket går att se när jag publicerar mitt kostintag i bloggen varje dag, samt hur mycket jag har aktiverat mig. Titta gärna på Instagram där jag också publicerar bilder på mitt kostintag och mina aktiviteter varje dag.

      Om man är helt ärligt mot sig själv, så ser man snart vad det är som gör att kaloriintaget blir för högt gentemot kaloriförbrukning. Har du ShapeUp-appen? :-) Om inte, så ladda ner den eller använd genom datorn!! Jag har fått otrolig hjälp och ett stort stöd av den appen och använder varje dag sedan över ett år tillbaka. Om man skriver in allt och då menar jag verkligen ALLT, utan fuska så kommer sanningen obönhörligen fram. Man ser så tydligt vart kalorierna drar iväg. ;-)

      Något som hjälpte mig ytterligare i januari var att jag enbart drack vatten till min mat. Inget te, ingen läsk, ingen mjölk. Inget förutom vatten. Varje dag. Lite tråkigt? Japp, men det gav resultat. Många tänker inte på att de ”dricker sina kalorier” och tänker att det var ju bara ”ett litet glas juice” (som för övrigt innehåller över 100 kalorier för 2,5 dl).

      Jag ska skriva ett inlägg om detta eftersom du inte är den enda som har frågat mig hur jag gör, men jag ville besvara din kommentar speciellt och tacka för din fina kommentar! Återigen! Du är grym och har gjort ett fantastiskt jobb så här långt! Vill man, så kan man och det är aldrig för sent att göra ett nytt försök!! :-) Stor kram! Maria.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>