«

»

Inte diabetes, bara kissnödig!

Så! Då var jag hos läkaren i morse och kunde få min oro stillad. :-)

Det är en del som har kommenterat hur ofta jag kissar och hur mycket vatten jag dricker.
- Det kan inte vara bra att dricka så mycket vatten som du dricker Maria!

Vad hade du gjort om du hade varit törstig? Druckit, antar jag. Det gör jag också. Då blir det rätt naturligt så att man behöver kissa ofta, så ja. Jag kissar ofta.

Dock blev jag en smula nojig när jag googlad diabetes-symtom på nätet och det finns många som är snarlika med mina fibromyalgisymtom, så varför inte ta ett enkelt prov och få bekräftat eller kunna utesluta? :-) Nu kan jag UTESLUTA! :-) Proverna är perfekta och jag har FIBROMYALGI. Inte DIABETES. Tack och lov ska jag säga, för sprutor är inget för mig (om det hade varit nödvändigt).

Något svar på min yrsel kunde min läkare inte ge, annat än att det kunde vara ”kristallsjukan”. Det har jag hört förut när jag var hos en annan läkare och då fick jag även övningar som jag skulle göra. Dessvärre så hjälpte det inte, utan det går över av sig själv, precis som det kommer utan orsak. Jag får helt enkelt vänta ut det.

En remiss är även skickad till en dietist för att kolla upp min fina ”ballong-mage”. Jag reagerar ju bara ibland och har försökt att prova mig fram genom att utesluta olika livsmedel, men det är svårt för ibland reagerar jag och ibland inte. Då vet jag ju inte om jag är överkänslig eller allergisk eller inte. Proverna visar ju inget. Det är bara min kropp som får sig ett spel lite då och då.

Ungefär åtta timmars skillnad.

Något jag har lagt märke till är att det bara händer på kvällen och det går väldigt fort när magen sväller upp. Fruktansvärt ont gör det också. Till morgonen efter så är magen platt och fin igen. Smärtan är borta, precis som andra symtom som illamående och kallsvettningar. Det händer dessutom bara en gång ungefär varannan månad. Konstigt, va?

Om någon har varit med om något liknande och fått hjälp, så berätta gärna om hur det gick till. :-) / Maria

Share

4 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. Linda

    Ja det är så knepigt det där! Jag har ju precis samma som dig!

    1. alamaria

      Ja, jag vet Linda. Det värsta är att precis efter att jag skrev inlägget så började magen att muppa sig. Jag misstänker att det kan bero på Läkerol den här gången. Förra gången funkade det att äta det, men nu ”skär” det i tarmarna… :-( Tur att det går över. :-)

  2. Lena

    Hej! Vill bara kommentera det här med Läkerol. Hade en kollega som var dietist för en massa år sedan som informerade mig då jag ofta hade liknande symtom som er. Hon berättade att de ersättningar som man tillsätter ibland i t ex Läkerol, typ sorbitil, maltitol mm, sk sockeralkoholer ska man vara försiktig med, inte äta så mycket av. Jag kunde ju hälla i mig en Läkerolask ganska snabbt vilket resulterade i magsmärtor och toabesök. Det visar sig att de jäser i magen och orsakar på så vis smärtor om man ätit för mycket av produkten.
    Vill därför rekommendera er att inte äta saker som innehåller sockerersättningar i så stora mängder. Det gäller även tuggummin, där har jag också märkt att det inte funkar.
    Hoppas detta är till någon hjälp för er.

    1. alamaria

      Hej Lena!

      Tack snälla för informationen!! Det kan absolut vara fallet eftersom det är precis den effekten jag verkar få. Att det ”jäser”. Magen blir stor på ”ett ögonblick”. Kanske inte riktigt, men fort går det och gör fruktansvärt ont. Sedan det hände sist, så har jag inte vågat äta Läkerol och så fort jag ser dem så tänker jag bara på hur ont det gör att äta dem, så jag avstår.

      Tack igen för att du delade med dig! :-) Kram! M.

Lämna ett svar till Lena Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>