«

»

Fetaost – proteinkälla!

Det var längesedan vi åt fetaost här hemma och häromdagen så blev jag sjukt sugen på det! :-)

Varianterna som finns på marknaden är många, men vi väljer oftast den här då den innehåller minst fett och kalorier. :-)

20140305-121847.jpg

När jag sedan tittade lite närmare så innehåller paketet 200 gram avrunnen vikt. Alltså 200 gram fetaost. Det blir 200 kalorier för ett helt paket eftersom det bara är 100 kalorier per 100 gram. :-)

Dessutom så såg jag att 100 gram innehåller hela 18 gram protein, vilket gör att ett paket innehåller 36 gram protein, men bara 200 kalorier!! :-) Vem sitter och njuter av fetaost nu då?? ;-) / Maria

Share

8 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. John

    Synd att ost är en av de saker som också är gott och man inte gärna vill vara utan…Tror jag ska börja köpa en ost som är mindre fet i alla fall.

    Äter vanligen tre gånger om dagen. Två riktiga måltider + frukost. Frukosten brukar bestå av mackor och te. Vanligen rågkaka eller limpa. Med vanligt bregott och ostskivor. Idag tog jag bara en rund Vasa- knäckemacka istället som jag bredde skinkost på, för jag kan ju inte äta dem torra iaf…

    Förr vid promenader, hade jag för vana att ofta köpa en flaska cola efter vägen. Numera köper och dricker jag bara Ramlösa.

    1. alamaria

      Hahaha.. Ja, du… Varför är alla goda saker så himla kaloririka?? Visst finns det goda, kalorisnåla saker också. Ja, det gör det. Det är dock många saker som man gärna hade velat ha, men som man helst ska undvika om man exempelvis vill gå ner i vikt. Fet ost är inte så himla bra om man inte äter enligt LCHF. :-)

      Av det du beskriver, så kan jag tänka mig att det kaloriintag ligger runt 300-500 till frukosten, 500-800 till lunch och likadant till middagen. Nu utgår jag från vad genomsnittsluncher ligger på om man äter ute på stan, utan att veta exakt vad du äter och exakt hur stora portioner. Det ger ett sammanlagt intag av ca. 1300-2100 kalorier per dag. Det är inte alls farligt för en man. Tvärtom så borde du hålla en relativt stabil nivå viktmässigt. Däremot så kan man ju som sagt var ”forma” kroppen med hjälp av träning och väga samma, fast att kroppen ser annorlunda ut. :-)

      Bra att du har bytt bort colan. Inte bara för vikten, utan även för tänderna. Vatten är bättre! :-)

  2. John

    Blir mest vanlig husmanskost för min del, gör mat innan som jag sen bara micrar till lunch. Pasta, falukorv, pannbiffar, potatis och sånt. Köper sällan färdiga grejer, för det är ju sämre. Portionerna kanske är lite större än de skulle behöva vara, dock. Kokar runt 8 nystan pasta, av tagliatelle-sorten (platta band). Äter numera två pannbiffar istället för tre. Orkar inte alltid göra grönsaker, har aldrig tyckt om det, men försöker numera ändå äta det också.

    Ett tips jag hörde var även att dricka ett stort glas vatten eller två innan måltider. Då blev man mätt snabbare.

    1. alamaria

      Det är sant att hemlagat oftast är nyttigare och bättre än färdigrätter med olika tillsatser.

      De maträtter du äter låter väldigt goda, men försök att äta mer grönsaker för hälsans skull så att du får i dig mer vitaminer och mineraler. :-) Frysta grönsaker är smidigt att ha hemma om man riskerar att låta de färska bli dåliga. :-)

      Vattentipset är väldigt bra! Kör på det! Jag borde också dricka mer vatten än jag dricker. Det mättar ju bra och stillar sötsuget. :-)

  3. John

    Det där med kalorier är jag jättedålig på, ingen aning hur mycket olika saker innehåller och vad jag får i mig. :/

    1. alamaria

      Många har svårt för att hålla koll, men ett tips är att titta på innehållsförteckningen. Där står det hur mycket det är per 100 gram/100 ml. Ett exempel kan vara 1 liter mjölk. Det blir ju 10 dl. Om 1 dl innehåller ca. 40 kalorier (om man dricker mellanmjölk) så får man i sig ca. 100 kalorier av ett glas mjölk då 1 glas brukar rymma ca. 2,5 dl.

      Säg att du äter färdiga köttbullar (tar det som ett enkelt exempel). De brukar ligga på ca. 230 kalorier/100 gram. En påse på 1 kg (1000gram) innehåller 2300 kalorier. Beroende på hur stora portioner man tar, så får man dela den totala kalorimängden på antal portioner det blir. Tar man 100 gram, så blir det 230 kalorier. Tar man 200 gram, så blir det 460 kalorier osv.

      Det kan som sagt var, vara svårt i början, men har man väl börjat, så lär man sig snabbt om man vill. :-)

  4. John

    Vägde aldrig mer än 54 till för några år sen, så hade det varit hela mitt vuxna liv.

    Vid 27 började jag gå upp i rask takt och nu idag, vid 33, väger jag runt 70. Men där har det även stannat de senaste åren, verkar inte gå upp mer iaf. Ibland 69, som mest 71, men inte mer.

    1. alamaria

      Skönt att inte pendla så mycket i vikt. Jag har väldigt lätt för att både gå upp och ner i vikt. Snabbt går det också. Speciellt upp. Under årets två sista månader så var det ingen hejd på mitt kaloriintag och jag tränade inte så mycket. Typ inte alls. Då ökade jag ungefär 12 kg. :oops: Så kan det gå om inte haspen är på. Nu får jag jobba mig tillbaka igen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>