«

»

Äta vad och när?

Jag har hört och läst på många ställen att det har stor betydelse för kroppen vad man äter och när på dygnet.

I ärlighetens namn så har jag förkastat den informationen och tänkt att en ”kalori är en kalori”. Det spelar ingen roll vad man äter om man minskar på sitt kaloriintag, för man kommer ändå gå ner i vikt om man äter färre kalorier än man stoppar i sig, alternativt förbränner fler kalorier än man stoppar i sig.

Nåväl. Jag ”vaknar också till ibland”! ;-) Nu har ”polletten ramlat ner”… :lol:

Det som har sagts är att man ska äta mer kolhydrater tidigt på dagen och mindre kolhydrater senare på dagen. I kombination med kolhydraterna ska man äta fett och protein så klart, men mot slutet på dagen så ska man helst avrunda med protein och inte så mycket fett. På kvällen ska man inte äta kolhydrater alls.

Varför ska man göra så här?

Det är rätt logiskt faktiskt. Efter nattens fasta så bryter man fastan med frukost (break-fast). Då har man en hel dag framför sig och kroppen behöver mycket energi som är lätt att få i sig genom kolhydrater, men även genom fett och protein.

Under dagen så använder man energin från kolhydraterna och ”förbränner” dem. Senare under eftermiddagen och kvällen så behöver man inte lika mycket energi och behöver därför inte fylla på med kolhydrater, men däremot så behövs protein på kvällen inför natten.

Varför? Jo, för att på natten så återhämtar sig kroppen och musklerna från alla dagens aktiviteter. Extra protein är bra för muskeluppbyggnaden. :-) Inget konstigt alls, men ibland så tar det lite längre tid att förstå! ;-)

Kolla gärna in Morellifit.com där Michael Jr förklarade detta för mig på ett väldigt enkelt sätt! :-) Han har flera olika klipp som är riktigt bra! :-) / Maria

Protein, kolhydrater och fett.

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>